(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
De regering heeft aangekondigd werk te maken van een versnelde integratie van de fiscale maximumfactuur (MAF) in de sociale MAF en van een verlaging van de inkomensdrempel voor de hoogste categorieën.
Op zich is dat een toe te juichen maatregel. De vraag is evenwel of de uitgaven voor de MAF hiermee niet zullen ontsporen en of er geen ongewilde neveneffecten zijn, zoals het toenemend risico op dubbele terugbetaling van het remgeld.
Daarom is het nodig te evalueren welke effecten de maximumfactuur heeft voor de verschillende doelgroepen.
1. Hoeveel gezinnen en hoeveel rechthebbenden hebben in 2003 en 2004 aanspraak kunnen maken op de sociale maximumfactuur of de maximumfactuur voor kleine inkomens ?
2. Voor welk bedrag hebben de verzekeringsinstellingen terugbetaald in 2003 en 2004 ?
3. Welke zijn die bedragen, uitgesplitst per provincie en per regio ?
4. Voor hoeveel gezinnen heeft de fiscale administratie terugstortingen gedaan in het kader van de fiscale franchise voor het aanslagjaar 2003 en 2004 ?
5. Welke zijn die bedragen per regio ?
6. Kan de geachte minister ook al eventueel gedeeltelijke cijfers geven voor 2005 ?
7. Welke maatregelen zijn genomen of zullen nog genomen worden om dubbele betalingen te vermijden en worden hiermee de toegankelijkheid en de betaalbaarheid van de ziekteverzekering beter gegarandeerd ?
In antwoord op mijn vraag om uitleg nr. 3-158 van 11 maart 2004 daaromtrent (Handelingen, Senaat, 2003-2004, nr. 3-46, blz. 5) stelde de geachte minister dat hij in uitvoering van artikel 3 van de wet van 5 juni 2002 betreffende de MAF de nodige maatregelen zou nemen zodat ziekenfondsen op verzoek van het OCMW, het NIOOO, de politie en andere openbare instellingen kunnen meedelen of er terugbetaling is op grond van de MAF.
Welke stappen zijn hiertoe al ondernomen ?
Dubbel gebruik met aanvullende verzekeringen is moeilijker tegen te gaan. Informatie-overdracht van mutualiteiten naar ziekteverzekeringsmaatschappijen is geen optie. Hoe zal de geachte minister dit oplossen ? Kan deze informatie-overdracht via een centraal gegevensbestand ?
Kan een aangifteplicht door de patiënt, zoals dat in onze wetsvoorstellen is opgenomen, van terugbetalingen, in het kader van de aanvullende verzekering, van remgelden opgenomen in de MAF-regeling, geen oplossing zijn ?
Aanvullend antwoord : 1. a) Aantal sociaal verzekerden dat kon genieten van de sociale maximumfactuur en de maximumfactuur voor lage en bescheiden inkomens :
2003 | 2004 | |
sociale maf | 418 458 | 424 053 |
maf lage inkomens | 154 626 | 149 445 |
maf bescheiden inkomens | 219 849 | 232 670 |
kinderen met recht op verhoogde kinderbijslagen | 1 609 | 774 |
kinderen jonger dan 19 jaar | 4 001 | 5 427 |
Totaal | 798 543 | 812 369 |
Wat het jaar 2003 betreft konden enkel de kinderen jonger dan 16 jaar genieten van de maximumfactuur.
b) Aantal gezinnen dat kon genieten van de sociale maximumfactuur en de maximumfactuur voor lage en bescheiden inkomens :
2003 | 2004 | |
sociale maf | 194 667 | 203 804 |
maf lage inkomens | 94 737 | 91 195 |
maf bescheiden inkomens | 191 202 | 123 403 |
Totaal | 408 606 | 418 402 |
2. Gerealiseerde terugbetalingen voor de jaren 2003 en 2004 :
2003 | |
sociale maf | 62 870 444,62 |
maf lage inkomens | 36 180 585,01 |
maf bescheiden inkomens | 53 925 348,85 |
kinderen met recht op verhoogde kinderbijslagen | 276 840,59 |
kinderen jonger dan 16 jaar | 983 734,29 |
totaal | 154 236 953,36 |
2004 | |
sociale maf | 75 558 184,98 |
maf lage inkomens | 40 816 322,19 |
maf bescheiden inkomens | 62 450 143,27 |
kinderen met recht op verhoogde kinderbijslagen | 284 734,29 |
kinderen jonger dan 19 jaar | 1 566 205,39 |
Totaal | 180 675 590,12 |
3. Deze gerealiseerde terugbetalingen zijn niet beschikbaar per provincie noch per regio.
4. Wat de fiscale maf betreft zijn alleen gegevens met betrekking tot de remgelden van de jaren 2002 en 2003 beschikbaar. Deze van het jaar 2004 worden thans door de fiscale administratie verwerkt. In de jaren 2002 en 2003 werden terugstortingen verricht aan respectievelijk 178 444 en 154 308 gezinnen.
5. Deze gerealiseerde terugbetalingen zijn evenmin beschikbaar per provincie noch per regio.
6. De volgende (nog onvolledige) gegevens zijn beschikbaar voor het jaar 2005 :
gezinnen | personen | |
sociale maf | 47 114 | 105 677 |
maf lage inkomens | 13 996 | 19 820 |
maf bescheiden inkomens | 21 840 | 39 017 |
kinderen met recht op verhoogde kinderbijslagen | 62 | |
kinderen jonger dan 19 jaar | 1 190 | |
totaal | 82 950 | 165 766 |
2005 | ||||
sociale maf | 11 410 634,55 | |||
maf lage inkomens | 6 705 013,54 | |||
maf bescheiden inkomens | 8 778 588,23 | |||
kinderen met recht op verhoogde kinderbijslagen | 16 080,12 | |||
kinderen jonger dan 19 jaar | 246 483,38 | |||
Totaal | 27 156 799,82 | |||
7. Het is inderdaad zo dat het huidige artikel 3 van de wet van 5 juni 2002 betreffende de maximumfactuur in de verzekering voor geneeskundige verzorging enerzijds voorziet dat de sociale verzekerden geïnformeerd worden over hun rechten in de maximumfactuur, en anderzijds dat rechtspersonen die persoonlijke aandelen ten laste nemen, geïnformeerd worden over de toekenning van de maximumfactuur. De betrokken wetsbepaling laat niet toe een regeling te voorzien waarbij derden, die geen persoonlijke aandelen ten laste nemen (zoals zorgverleners) geïnformeerd worden over de toepassing van de maximumfactuur.
Daartoe werd voor de volgende programmawet, een aanvulling van de betrokken wetsbepaling voorgesteld, die de mogelijkheid biedt de zorgverlener op de hoogte te brengen van het genot van de maximumfactuur. Om een oplossing te bieden voor de problematiek van de dubbele tenlasteneming van persoonlijke aandelen in het kader van de maximumfactuur, wordt meer bepaald gedacht aan een mechanisme waardoor bepaalde zorgverleners — na het overschrijden van het drempelbedrag — de verleende zorgen meteen aan 100 % in derdebetalende kunnen afrekenen.
Intussen werden wel contacten gelegd met openbare instellingen die persoonlijke aandelen ten laste te nemen.