Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat


Bulletin 2-12

ZITTING 1999-2000

unknown

Vraag nr. 470 van de heer Vankrunkelsven d.d. 23 februari 2000 (N.) :
NMBS. ­ Treinstellen voor de Kempen. ­ Vervanging.

De Kempense reizigers worden niet alleen zwaar op de proef gesteld, maar ook nog voorgelogen. Reeds jaren wordt gevraagd naar vervanging van de treinstellen op de lijn Antwerpen-Neerpelt, die meer dan 40 jaar geleden werden ingezet.

Minder dan een maand geleden antwoordde u mij dat in de lente, met een vertraging van meer dan een jaar, de nieuwe dieseltreinen zouden worden ingezet. Mijnheer Martens, adjunct-directeur-generaal van de NMBS, denkt er echter anders over : « In de herfst hopen wij al enkele ritten op Antwerpen-Neerpelt met de nieuwe treinen te kunnen rijden. »

Openbaar vervoer kan voor een groot gedeelte de oplossing betekenen voor het mobiliteitsprobleem. Comfortverhoging, verbetering van het aanbod, maar ook respect voor de reiziger is één van de elementen die kunnen bijdragen tot sensibilisering. Sollen met de forens, zoals de laatste jaren gebeurt in de Kempen, zal zeker geen goed doen aan de geloofwaardigheid van de NMBS, noch van de regering, maar kan een negatieve invloed hebben op de mobiliteit.

Graag had ik dan ook van de geachte minister een antwoord gekregen op volgende vragen :

­ Wanneer (welke maand) zullen de eerste nieuwe treinstellen rijden op de lijn Antwerpen-Neerpelt ?

­ Wanneer zullen alle treinstellen op deze lijn vervangen zijn ?