SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
20 janvier 2010 20 januari 2010
________________
Question écrite n° 4-6542 Schriftelijke vraag nr. 4-6542

de Louis Ide (Indépendant)

van Louis Ide (Onafhankelijke)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique, chargée de l'Intégration sociale

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie
________________
E-Health - Situation actuelle - Concertation - Faciliter la transplantation d'organes E-Health - Stand van zaken - Overleg - Faciliteren van orgaantransplantatie 
________________
plate-forme eHealth
transplantation d'organes
eHealth-platform
orgaantransplantatie
________ ________
20/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/2/2010)
26/3/2010Antwoord
20/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/2/2010)
26/3/2010Antwoord
________ ________
Question n° 4-6542 du 20 janvier 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-6542 d.d. 20 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

E-Health a toujours été, comme la ministre le sait sans aucun doute, une de mes principales préoccupations depuis mon élection en tant que sénateur. C'est normal, puisqu'il s'agit d'un projet pouvant avoir un grand impact sur l'organisation des soins de santé. Et une bonne influence, probablement aussi, car l'informatisation dans les soins de santé est vraiment nécessaire.

En attendant, e-Health a déjà débuté depuis quelque temps, mais ça fait longtemps qu'il n'y a pas eu de nouvelles concrètes à ce sujet. Par une nouvelle question, je souhaiterais évaluer les progrès réalisés dans ce dossier.

Par la présente, je souhaiterais obtenir une réponse aux questions ci-dessous :

1. La ministre peut-elle décrire la situation actuelle concernant les progrès réalisés dans la mise en oeuvre d'e-Health ? Quels sont les projets concrets actuellement opérationnels ou en train de le devenir ?

2. Y a-t-il déjà eu des problèmes dans les premières phases de mise en oeuvre ? Dans l'affirmative, lesquels ?

3. Est-il encore prévu de mener une concertation avec les organisations intéressées, telles que l'Ordre des médecins et les syndicats de médecins, pour la poursuite de la mise en oeuvre de cette plate-forme ?

4. Des problèmes liés à la protection de la vie privée ont-ils déjà été signalés ?

5. J'ai déposé une résolution le 22 janvier 2009 (doc. Sénat, n°4-1142/1 - 2008/2009) en vue de faciliter la transplantation d'organes par le biais d'e-Health. Malheureusement, cette résolution n'a pas encore été discutée au Sénat. Pourtant, j'ai déjà signalé l'existence de cette résolution à la ministre. Envisage-t-elle d'utiliser l'objectif formulé ?

 

E-Health is, zoals de geachte minister ongetwijfeld weet, altijd een van mijn grote bekommernissen geweest sinds mijn verkiezing tot senator. Dat is normaal, omdat het een project is dat een grote impact kan hebben op de organisatie van de gezondheidszorg. Een goeie invloed, weliswaar, want informatisering in de gezondheidszorg is echt wel nodig.

E-Health is inmiddels reeds een tijdje opgestart, maar het is al lang geleden dat er nog enig concreet nieuws rond is verschenen. Middels een nieuwe vraag had ik graag gepeild naar de vorderingen in dit dossier.

Bij deze had ik graag een antwoord gekregen op onderstaande vragen:

1. Kan de geachte minister me een stand van zaken geven betreffende de vorderingen in de implementatie van e-Health? Welke concrete projecten zijn nu operationeel of worden operationeel?

2. Zijn er in de eerste fases van de implementatie al problemen geweest? Zo ja, de welke?

3. Is er voor de verdere uitbouw van dit platform nog overleg gepland met belanghebbende organisaties, zoals de Orde der geneesheren en de artsensyndicaten?

4. Zijn er al privacyproblemen gesignaleerd?

5. Ik diende op 22 januari 2009 een resolutie in (stuk Senaat nr. 4-1142/1 - 2008/2009) om orgaantransplantatie via e-Health te faciliteren. Helaas werd deze resolutie nog niet besproken in de Senaat, doch ik signaleerde het bestaan van deze resolutie al aan de geachte minister. Overweegt zij gebruik te maken van de geformuleerde doelstelling?

 
Réponse reçue le 26 mars 2010 : Antwoord ontvangen op 26 maart 2010 :

1.En réponse à votre question, je tiens à vous faire savoir que la plate-forme eHealth a réalisé ou est encore en train de réaliser plusieurs projets, dont j’esquisse ci-après le cadre et dont j’expose brièvement quelques exemples. Sur le portail de la plate-forme eHealth (https://www.ehealth.fgov.be), actualisé chaque semaine, vous trouverez à ce sujet davantage d’informations que celles que je peux fournir dans le cadre limité de cette réponse.

Conformément à la loi du 21 août 2008 relative à l'institution et à l'organisation de la plate-forme eHealth, la plate-forme eHealth a dix missions légales, dont notamment :

- la détermination de normes, de standards et de spécifications TIC fonctionnels et techniques ainsi que d’une architecture de base utiles ;

- la conception, la gestion et le développement d’une plate-forme de collaboration pour l’échange électronique sécurisé de données ainsi que les services de base y afférents ;

- la promotion et la coordination de la réalisation de programmes et de projets.

En ce qui concerne l’architecture de base, une architecture de base orientée services a été définie. Dans ce cadre, la plate-forme eHealth offre gratuitement neuf services de base multifonctionnels. Les services de base suivants sont actuellement entièrement opérationnels : l’environnement portail (https://www.ehealth.fgov.be), la coordination de processus partiels électroniques, une gestion intégrée des utilisateurs et des accès, la gestion de loggings, la datation électronique (timestamping), le système de cryptage end-to-end pour un destinataire connu, la boîte aux lettres électronique personnelle pour chaque prestataire de soins avec fonctionnalités limitées et le service de codage et d’anonymisation. Dans le courant de 2010, le système de cryptage end-to-end pour un destinataire inconnu sera opérationnel, la boîte aux lettres électronique personnelle pour chaque prestataire de soins avec fonctionnalités complètes sera prête à l’emploi et l'entrée en vigueur du répertoire des références est prévue.

Les services de base précités peuvent être utilisés par des tiers pour le développement de services à valeur ajoutée, plus précisément des services qui sont mis à la disposition de patients et/ou de prestataires de soins. À l’heure actuelle, dix-huit services à valeur ajoutée sont déjà en production. Par ailleurs, une dizaine de services à valeur ajoutée sont encore en phase de test ou de développement. Le développement et la maintenance de tels services à valeur ajoutée restent en premier lieu de la responsabilité des tiers concernés. À l’appui de ces services à valeur ajoutée, la plate-forme eHealth peut faire appel à des sources authentiques externes, à savoir des banques de données contenant des informations qui sont gérées par des instances externes. La responsabilité de la disponibilité et de la qualité des informations mises à la disposition repose sur le gestionnaire d’une telle banque de données. À l’heure actuelle, les sources authentiques suivantes sont disponibles : le Registre national et les registres Banque Carrefour, la banque de données fédérale des professionnels des soins de santé, la banque de données contenant les agréations de l’INAMI et la banque de données des personnes mandatées à intervenir au nom d’un établissement de soins ou (d’un groupement) de prestataires de soins.

Dans le cadre de sa mission de promotion et de coordination de la réalisation de programmes et de projets, plusieurs programmes sont actuellement développés, dont la simplification et l’informatisation de la demande et du remboursement des médicaments du chapitre IV (à savoir les spécialités remboursables sous certaines conditions moyennant autorisation préalable du médecin-conseil), le développement d’une source authentique relative aux médicaments, le projet Recip-e axé sur des prescriptions électroniques ambulatoires et l’échange électronique sécurisé de données de patients pertinentes entre des prestataires de soins qui ont une relation thérapeutique avec le patient concerné, moyennant l’accord du patient.

En ce qui concerne les services à valeur ajoutée qui sont actuellement en production, je souhaite brièvement en exposer quelques-uns ci-après.

La plate-forme eHealth a implémenté un système permettant aux hôpitaux de rédiger électroniquement leurs prescriptions de médicaments et de les tenir à disposition des instances de contrôle. Pour prouver qu’une prescription déterminée existait à un moment précis et qu'elle n'a plus été modifiée par la suite, la plate-forme eHealth signe un code hash (c’est un code calculé sur base du document original et qui change dès que la moindre modification intervient sur le document original) de la prescription originale avec indication de l’heure et de la date. La plate-forme eHealth ne prend bien entendu nulle part dans le processus connaissance du contenu de la prescription.

L’application « consultation de la déclaration anticipée d’euthanasie » (EuthaConsult) s'inscrit dans le cadre de l’exécution de l'arrêté royal du 27 avril 2007 réglant la façon dont la déclaration anticipée en matière d'euthanasie est enregistrée et est communiquée aux médecins concernés. Toute personne ayant la qualité de médecin peut consulter si une déclaration en la matière a été effectuée et enregistrée auprès d'une commune. Si un patient ne peut plus exprimer sa volonté ou s'il se trouve dans un état où l'euthanasie pourrait éventuellement être appliquée en exécution de la loi du 28 mai 2002 relative à l'euthanasie, le médecin peut s'informer en consultant la banque de données du Service public fédéral Santé publique, Sécurité de la Chaîne alimentaire et Environnement.

L’application « Transmission électronique de factures tiers payant » permet aux prestataires de soins de transmettre leurs factures dans le système du régime du tiers payant de manière efficace aux mutualités, tandis que l’application « Consultation électronique de l’assurabilité dans l’assurance maladie » permet aux prestataires de soins de demander les données d’assurabilité de leurs patients. Les deux applications garantissent un traitement efficace des factures des prestataires de soins.

Par ailleurs, la plate-forme eHealth a fourni des services dans le cadre de la lutte contre le virus A/H1N1. D’une part, il a été créé une base de données pour le suivi du virus A/H1N1 dans les hôpitaux auprès du Service public fédéral Santé publique, Sécurité de la chaîne alimentaire et Environnement, afin de dépister rapidement l’évolution clinique du virus, ce qui permet d'estimer le taux d’hospitalisation y afférent pour différents groupes d’âge, d’estimer l’impact du virus sur l’utilisation des services de santé et de contribuer à mesurer certains indicateurs de sévérité. D’autre part, il a été procédé à l’enregistrement auprès du Service public fédéral Santé publique, Sécurité de la Chaîne alimentaire et Environnement des vaccinations contre le virus A/H1N1, à l’aide d’une application permettant aux médecins généralistes et aux médecins hospitaliers de vérifier l’état de vaccination d’une personne et d’enregistrer une vaccination effectuée.

L’enregistrement du cancer forme la base de la recherche épidémiologique. Cette application vise à une simplification et à une standardisation de l’enregistrement et permet également un contrôle en ligne de la qualité des données. Les formulaires pour la facturation de la concertation oncologique multidisciplinaire, destinés aux mutualités, peuvent être imprimés à partir de cette application. Les programmes de soins de base en oncologie trouveront ici un outil pour répondre aux normes de qualité de l'enregistrement obligatoire du cancer prescrites par l'arrêté royal du 21 mars 2003.

Une autre application qui concerne la plate-forme eHealth porte sur l’alimentation et la consultation du registre « Orthopedic Prosthesis Identification Data » (Orthopride). Le but d’un registre national des arthroplasties de la hanche et du genou effectuées est de suivre les patients et d’améliorer ainsi la qualité des soins et des résultats cliniques pour les patients. La création d'un registre national des remplacements articulaires permettra de suivre globalement les procédures opératoires, d’évaluer le matériel, d’évaluer les évolutions démographiques et épidémiologiques et de tenir à jour un dossier permettant, le cas échéant, aux orthopédistes de commander du matériel de remplacement ou un accessoire sur base de la connaissance du type de prothèse portée par le patient.

Pour conclure, je souhaite me référer ici à la déclaration électronique de naissance (eBirth). Dans le cadre du traitement des déclarations de naissance, le Service public fédéral Technologie de l’information et de la communication (FEDICT) développe à l’heure actuelle une application en vue d’optimiser l’échange des données à caractère personnel entre l’ensemble des acteurs impliqués dans le traitement des déclarations de naissance. La déclaration est initiée par les prestataires de soins qui pratiquent les accouchements, tant au sein des maternités qu'à domicile ou dans les maisons de naissance. Ils déclarent la naissance en authentifiant l'identification de la mère et de l'enfant et en complétant une série d'informations médicales relatives à la naissance dans le formulaire à transmettre aux services de l'état civil du lieu de naissance.

Pour un aperçu complet des projets auxquels la plate-forme eHealth offre un soutien et une description de leur contenu, je renvoie une fois de plus au site portail de la plate-forme eHealth, accessible via l’adresse https://www.ehealth.fgov.be.

2.L’implémentation de la plate-forme eHealth et en particulier des projets qu’elle développe ou auxquels elle participe se déroule comme prévu et n’a jusqu'à présent pas entraîné de problème technique particulier. Cette implémentation permet d’offrir progressivement de plus en plus de services à valeur ajoutée et de rendre accessibles des sources de données à caractère personnel authentiques au profit des acteurs des soins de santé.

La non-représentation d’une série d’acteurs au sein du comité de gestion de la plateforme, comme par exemple les associations de patients a été parfois critiquée mais la publication récente de l’arrtêté royal portant sur la création du comité de concertation où ces derniers sont représentés devrait pouvoir répondre à ces attentes.

3.La nomination à la présidence du conseil de gestion de la plateforme d’une personne directement issue du monde syndical est en soi une garantie de dialogue avec les organisations syndicales. Dans le cadre de la constitution des réseaux de santé, un dialogue a également été établi avec l’Ordre des Médecins sur tous les aspects de sa compétence.

4.Il est à noter que la loi du 21 août 2008 prévoit une intervention explicite de la section santé du Comité sectoriel de la sécurité sociale et de la santé lorsque la plate-forme eHealth intervient dans l’échange de données à caractère personnel. La section santé doit plus précisément accorder son autorisation préalablement à l’échange. Sans cette autorisation, l’échange ne peut être entamé. La section santé vérifiera en particulier si l’échange répond aux principes de finalité (l’échange poursuit-il une finalité légitime ?) et de proportionnalité (les données à caractère personnel sont-elles pertinentes et non excessives par rapport à cette finalité ?) et si des mesures de sécurité efficaces sont prévues. Le contrôle préalable par le Comité sectoriel de la sécurité sociale et de la santé a pour conséquence que d’éventuelles infractions à la règlementation relative à la vie privée sont pénalisées de manière préventive. Et même si des infractions se produisaient, ce qui n’a pas été le cas jusqu’à présent, le Comité sectoriel peut aussi intervenir de manière réactive en prenant des mesures à l’égard de l’instance qui a commis l’infraction. Le fait que les projets sont toujours élaborés en consultation avec le Comité de gestion et le Comité de concertation, au sein desquels une concertation structurelle permanente a lieu, offre une garantie supplémentaire, étant donné que les acteurs concernés des soins de santé ont dès le début la possibilité de signaler d'éventuels points névralgiques.

5.En ce qui concerne la transplantation d’organe, actuellement la procédure se déroule de manière efficace par l'intermédiaire des communes qui effectuent la mission d'information et de contrôle, tant de la capacité du déclarant (ex. majeur incapable de fait, mineur capable, etc.) que de la conformité de la déclaration au modèle légalement requis. L’utilisation des services de base de la plateforme eHealth est à l’étude.

1.In antwoord op uw vraag kan ik u meedelen dat het eHealth-platform inmiddels meerdere projecten heeft gerealiseerd of nog volop aan het realiseren is, waarvan ik hierna het kader schets en enkele voorbeelden kort toelicht. Op het wekelijks geactualiseerde portaal van het eHealth-platform (https://www.ehealth.fgov.be) is veel meer informatie daaromtrent beschikbaar dan degene die ik in het beperkte bestek van dit antwoord kan verstrekken.

Overeenkomstig de wet van 21 augustus 2008 houdende oprichting en organisatie van het eHealth-platform heeft het eHealth-platform tien wettelijke opdrachten, waaronder :

- het vastleggen van nuttige, ICT-gerelateerde functionele en technische normen, standaarden, specificaties en basisarchitectuur ;

- het concipiëren, beheren en ontwikkelen van een samenwerkingsplatform voor de veilige elektronische gegevensuitwisseling met de bijhorende basisdiensten ;

- het bevorderen en coördineren van de verwezenlijking van programma's en projecten.

Wat betreft de basisarchitectuur, werd een dienstgeörienteerde basisarchitectuur vastgelegd. In het kader hiervan biedt het eHealth-platform negen multifunctionele basisdiensten gratis aan. Volgende basisdiensten zijn thans volledig operationeel: de portaalomgeving (https://www.ehealth.fgov.be), de coördinatie van elektronische deelprocessen, een geïntegreerd gebruikers- en toegangsbeheer, het beheer van loggings, de elektronische datering (timestamping), het systeem voor end-to-end vercijfering bij bekende bestemmeling, de persoonlijke elektronische brievenbus voor elke zorgverlener met beperkte functionaliteiten en de dienst codering en anonimisering. In de loop van 2010 zal het systeem voor end-to-end vercijfering bij onbekende bestemmeling operationeel zijn, zal de persoonlijke elektronische brievenbus voor elke zorgverlener met volledige functionaliteiten gebruiksklaar zijn, en is de inwerkingtreding van het verwijzingsrepertorium voorzien.

Voormelde basisdiensten kunnen door derden worden gebruikt voor het uitbouwen van diensten met toegevoegde waarde, meer bepaald diensten die ter beschikking worden gesteld van patiënten en/of zorgverleners. Op dit ogenblik zijn er reeds een 18-tal diensten met toegevoegde waarde in productie. Daarnaast zijn er nog een tiental diensten met toegevoegde waarde in test of in ontwikkeling. De uitbouw en het onderhoud van dergelijke diensten met toegevoegde waarde blijft in eerste plaats de verantwoordelijkheid van de betrokken derden. Ter ondersteuning van deze diensten met toegevoegde waarde kan het eHealth-platform beroep doen op externe authentieke bronnen, zijnde gegevensbanken met informatie die door externe instanties worden beheerd. De verantwoordelijkheid voor de beschikbaarheid en kwaliteit van de ter beschikking gestelde informatie ligt bij de beheerder van dergelijke gegevensbank. Momenteel zijn volgende authentieke bronnen beschikbaar: het rijksregister en de Kruispuntbankregisters, de federale databank van de beoefenaars van gezondheidszorgberoepen, de gegevensbank met de RIZIV-erkenningen en de gegevensbank met personen die gemandateerd zijn om op te treden namens een zorginstelling of een (groepering van) zorgverlener(s).

In het kader van haar opdracht tot het bevorderen en het coördineren van de verwezenlijking van programma's en projecten, worden thans meerdere programma’s uitgewerkt, waaronder de vereenvoudiging en de informatisering van de aanvraag en terugbetaling van de hoofdstuk IV geneesmiddelen (zijnde specialiteiten die vergoedbaar zijn onder bepaalde voorwaarden na voorafgaande machtiging van de adviserend geneesheer), de uitbouw van een authentieke bron betreffende geneesmiddelen, het Recip-e project dat gericht is op ambulante elektronische voorschriften, en het elektronisch en beveiligd uitwisselen van relevante patiëntgegevens tussen zorgverleners die een therapeutische relatie hebben met de betrokken patiënt, mits akkoord van de patiënt.

Wat betreft de diensten met toegevoegde waarde die thans in productie zijn, licht ik er hierna graag enkele kort toe.

Het eHealth-platform heeft een systeem geïmplementeerd aan de hand waarvan ziekenhuizen hun voorschriften voor geneesmiddelen elektronisch kunnen opstellen en ter beschikking houden van de controlerende instanties. Om te kunnen bewijzen dat een bepaald voorschrift bestond op een bepaald tijdstip en sindsdien niet meer gewijzigd is, ondertekent het eHealth-platform daartoe een hashcode (dat is een code die op basis van het oorspronkelijk document berekend wordt en die niet meer dezelfde is zodra aan het oorspronkelijk document ook maar iets gewijzigd wordt) van het originele voorschrift, samen met de tijd en de datum. Het eHealth-platform neemt uiteraard nergens in het proces kennis van de inhoud van het voorschrift.

De toepassing “consultatie van de wilsverklaring voor euthanasie” (EuthaConsult) kadert in de uitvoering van het koninklijk besluit van 27 april 2007, dat de manier vastlegt waarop de wilsverklaring inzake euthanasie wordt geregistreerd en gecommuniceerd naar de betrokken geneesheren. Elke persoon met de hoedanigheid van geneesheer kan opvragen of een verklaring in deze zin is opgesteld en geregistreerd bij een gemeente. Indien een patiënt zijn wil niet meer kan uitdrukken of zich in een staat bevindt waar euthanasie eventueel kan worden toegepast volgens de wet van 28 mei 2002 betreffende de euthanasie kan de geneesheer zich informeren door het raadplegen van de persoonsgegevensbank van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

De toepassing “elektronische overmaking van facturen derde betaler” stelt zorgverstrekkers in staat om hun facturen in het systeem van de derdebetalersregeling op een efficiënte wijze over te maken aan de ziekenfondsen terwijl de toepassing “elektronische raadpleging van verzekerbaarheid in de ziekteverzekering” aan zorgverstrekkers de mogelijkheid biedt om de verzekerbaarheidsgegevens van hun patiënten op te vragen. Beide toepassingen garanderen een vlotte afhandeling van de facturen van zorgverstrekkers.

Voorts heeft het eHealth-platform diensten verstrekt in het kader van de bestrijding van het A/H1N1-virus. Enerzijds werd bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu een databank opgericht voor de opvolging van het A/H1N1-virus binnen de ziekenhuizen, om de klinische evolutie ervan snel vast te stellen waardoor het percentage van ermee samenhangende hospitalisatie voor verschillende leeftijdsgroepen kan worden ingeschat, de impact op het gebruik van de gezondheidsdiensten kan worden ingeschat en kan worden bijgedragen tot het meten van bepaalde ernstindicatoren. Anderzijds werd overgegaan tot het registreren bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu van de vaccinaties tegen het A/H1N1-virus, met een toepassing aan de hand waarvan huisartsen en ziekenhuisartsen de vaccinatiestatus van een persoon kunnen nagaan en een verrichte vaccinatie kunnen registreren.

De kankerregistratie vormt de basis voor epidemiologisch onderzoek. Deze toepassing streeft naar een vereenvoudiging en standaardisering van de registratie en laat tevens een online kwaliteitscontrole van de gegevens toe. De formulieren voor de facturatie van het Multidisciplinair Oncologisch Consult, bestemd voor de ziekenfondsen, kunnen ermee uitgeprint worden. De zorgprogramma’s voor oncologische basiszorg kunnen via deze toepassing voldoen aan de kwaliteitsnormen voor de verplichte kankerregistratie zoals beschreven in het koninklijk besluit van 21 maart 2003.

Een andere toepassing waarbij het eHealth-platform betrokken is, behelst de voeding en de raadpleging van het register “Orthopedic Prosthesis Identification Data” (Orthopride). Het doel van een nationaal register van de geplaatste kunstheupen en kunstknieën maakt het mogelijk om patiënten op te volgen en beoogt aldus het verbeteren van de zorgkwaliteit en de klinische resultaten voor de patiënt. Het opstellen van een nationaal register van vervanggewrichten zal de mogelijkheid bieden om de operatieprocedures globaal op te volgen, om het materiaal te evalueren, om de demografische evoluties en epidemiologie te evalueren en om een dossier bij te houden waardoor, indien nodig, de specialist orthopedie vervangingsmateriaal of een accessoire kan bestellen op basis van de kennis over het type prothese dat de patiënt draagt.

Ten slotte wil ik hier verwijzen naar de elektronische geboorteaangifte (eBirth). In het kader van de verwerking van de geboorteaangiften ontwikkelt de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie (FEDICT) momenteel een toepassing met het oog op een optimalisering van de uitwisseling van persoonsgegevens tussen alle actoren die zijn betrokken bij de verwerking van de geboorteaangiften. Het initiatief tot de aangifte wordt genomen door zorgverleners die assisteren bij bevallingen, zowel binnen kraamklinieken als thuis of in geboortehuizen. Zij geven de geboorte aan door de identificatie van de moeder en het kind voor echt te verklaren en door een reeks medische inlichtingen met betrekking tot de geboorte in te vullen op het formulier dat moet worden overgemaakt aan de diensten van de Burgerlijke Stand in de geboorteplaats.

Voor een volledig overzicht van de projecten waaraan het eHealth-platform ondersteuning biedt en een beschrijving van wat zij inhouden, verwijs ik eens te meer naar de portaalsite van het eHealth-platform, te bereiken via https://www.ehealth.fgov.be.

2. De implementatie van het eHealth-platform en in het bijzonder de projecten die het ontwikkelt of waaraan het meewerkt, verloopt zoals gepland en heeft vooralsnog geen noemenswaardig technisch probleem opgeleverd. Door deze implementatie kunnen geleidelijk aan steeds meer diensten met toegevoegde waarden worden aangeboden en kunnen authentieke persoonsgegevensbronnen worden ontsloten ten behoeve van de actoren in de gezondheidszorg.

Het feit dat een aantal actoren niet vertegenwoordigd zijn in het beheercomité van het platform, zoals bijvoorbeeld de patiëntenverenigingen, werd soms bekritiseerd maar de recente publicatie van het koninklijk besluit betreffende de oprichting van het overlegcomité waarin deze laatste vertegenwoordigd zijn, zou aan die bezwaren moeten tegemoetkomen.

3. De benoeming tot voorzitter van de beheerraad van het platform van iemand die rechtstreeks afkomstig is uit de vakbondsmiddens is op zich een waarborg voor dialoog met de vakbonden. In het kader van de opbouw van de gezondheidsnetwerken, kwam er ook een dialoog tot stand met de Orde van Geneesheren over alle aspecten van diens bevoegdheid.

4. Het weze opgemerkt dat de wet van 21 augustus 2008 voorziet in een uitdrukkelijke tussenkomst van de afdeling gezondheid van het sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de gezondheid wanneer het eHealth-platform tussenkomt bij de uitwisseling van persoonsgegevens. De afdeling gezondheid moet meer bepaald voorafgaand aan de uitwisseling haar machtiging verlenen. Zonder deze machtiging kan de uitwisseling niet worden aangevat. De afdeling gezondheid zal in het bijzonder nagaan of de uitwisseling beantwoordt aan de beginselen van finaliteit (beoogt de uitwisseling een gerechtvaardigd doeleinde?) en proportionaliteit (zijn de persoonsgegevens uitgaande van dat doeleinde ter zake dienend en niet overmatig?) en of er afdoende veiligheidsmaatregelen zijn voorzien. De voorafgaande toetsing door het sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de gezondheid leidt ertoe dat eventuele inbreuken op de regelgeving met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer preventief worden aangepakt. En zelfs indien er zich inbreuken zouden voordoen, hetgeen tot nu toe niet het geval is geweest, kan het sectoraal comité ook reactief optreden, door maatregelen te nemen ten aanzien van de instantie die de inbreuk heeft begaan. Het feit dat projecten ook steeds worden uitgewerkt met raadpleging van het Beheerscomité en het Overlegcomité, binnen dewelke er een permanent structureel overleg plaats vindt, biedt een bijkomende waarborg vermits de betrokken actoren in de gezondheidszorg reeds van bij het begin de mogelijkheid hebben om eventuele pijnpunten op te werpen.

5. Wat orgaantransplantatie betreft, verloopt de procedure momenteel op een efficiënte manier via de gemeenten die instaan voor de informatieverstrekking en de controle, zowel van de bekwaamheid van de betrokkene (bijvoorbeeld feitelijk onbekwame meerderjarige, bekwame minderjarige, enz) als van de conformiteit van de aangifte met het wettelijk vereiste model. Het gebruik van de basisdiensten van het eHealth-platform wordt momenteel bestudeerd.